วันพฤหัสบดี, สิงหาคม 20, 2552

Kenapa masyarakat Islam Patani wajib berjuang?


Kenapa masyarakat Islam Patani wajib berjuang?

1-Kerana Negara Patani dirampas dan dijajah oleh kafir Siam.
2-Kerana Bangsa Melayu Patani ditindas oleh bangsa Siam kafir

Berdasarkan kepada dua sebab di atas, umat Islam Melayu Patani lelaki, perempuan, tua dan muda wajib menunaikan kewajipan-kewajipan mereka iaitu, berusaha sedaya upaya membebaskan Negara mereka yang diceroboh, dirampas dan dijajah oleh musuh. Dalam kata yang lain, kewajipan menghalau Siam dari Negara Patani adalah fardu ‘ain bagi setiap warga Patani.Dalam kitab “ mughni al-muhtaj dan fiq al-sunnah” menyebut
’مغني المحتاج 274/4. وفقه السنة 365/3
Maksudnya:Sejengkal bumi atau Negara orang Islam diceroboh, dirampas sudah menjadi fardu ‘ain atas umat Islam yang tinggal di Negara itu dan yang tinggal berhampiran sekelilinggnya untuk berjihad dan berjuang menghalau musuh-musuh itu.Kewajipan-kewajipan itu adalah:
1-Kewajipan berperang untuk menegakan dan meninggikan agama Allah.
2- Kewajipan berperang untuk membebaskan dan membela bangsa yang tertindas.
3-Kewajipan berperang bagi semua golongan rakyat, iaitu perang rakyat semesta atau perang rakyat menyeluruh.
4-Kewajipan berperang untuk memerdekakan tanah air dan menghapuskan segala kezaliman (imprialisme dan kapitalisme) dalam negeri sendiri.
5- Kewajipan untuk mendiri dan membentuk pemerintahan Islam dalam rangka membangun masyarakat yang adil dan makmur.
6- Kewajipan untuk melaksanakan dan menjalankan hokum syariat Islam di Negara Patani. Apa hukum orang Melayu Islam Patani yang tidak mahu berjihad dan berjuang?
Orang Islam Melayu Patani yang tidak mahu berjuang, mereka tergolong dalam 3 golongan, iaitu: sekurang-kurangnya Fasiq atau Murtad atau Munafiq. Kerana mereka tidak melaksanakan fardu ‘ain.
Fasiq :
قال الشوكاني هو الخروج عن الطاعة وتجاوز الحد بالمعصية
Kata al-syukani: munafiq ialah orang yang keluar dari ketaatan dan melampaui batas dalam melakukan maksiat. Para ‘ulama’ berpendapat bahawa sifat fasiq adalah haram dan dilarang oleh syara‘, kerana orang fasiq telah keluar dari ketaatan kepada hukum Allah, meninggal suruhan dan melaksanakan larangan. Dan mereka berpendapat bahawa “ tidak boleh duduk dan makan bersama orang fasiq kerana dia tergolong dalam golongan orang zalim, dengan alas an firman Allah
:ولاتركنوا إلى الذين ظلموافتمسكم النار
Maksudnya : “ Dan janganlah kamu cenderong kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka”(surah hud 11:113)
Dari hadis nabi, sabda Rasulullah:
لاتصاحب إلا مؤمنا ولا تأكلوا طعاما إلا تقى
Maksudnya : “Janganlah kamu berkawan selain dari orang-orang yang beriman dan jangan kamu makan bersama melainkan orang yang bertaqwa”.
Dari hadis yang lain, Rasulullah bersabda:
الرجل على دين خليله, فلينظر أحدكم من يخلل
Maksudnya:“ seorang itu mengikut agama saudaranya, maka lihatlah seseorang dari kamu siapa yang mereka berkawan”.
Murtad: ialah kufur atau keluar dari agama Islam.Dalam buku “ Almausu‘ah al-Fiqhiyah” keluaran “ Menteri wakaf dan urusan Islam Kuwait” ada menyebut bahawa sebab-sebab yang menyebabkan seorang itu jadi murtad ada 4 sebab:- I. Pegangan atau ‘itiqad II. Perkataan III. Perbuatan dan IV. Tidak melaksanakan suruhan
Munafiq ialah:
i. Orang yang pura-pura beriman dengan Allah dan Rasulullah sedangkan hati mereka tidak beriman.
ii. Perangai orang munafiq adalah bermuka dua, mengaku beriman pada hal hatinya ingkar. Mereka ini hanya beriman di mulut sehaja, perbuatan dan amalan harianya dilihat baik tetapi semua tipu daya sehaja.
iii. Di antara tanda-tanda orang munafiq adalah:-
a:- Mulut tidak sama dengan hati.
( يقولون بأفواههم ماليس في قلوبهم )
b:- Lebih suka memilih orang kafir untuk menjadi kawan dan penulong.Firman Allah:
الذين ينخذون الكفرين أولياء من دون المؤمنين أيبتغون العزة عندهم فإن العزة لله جميعا
Maksudnya : “Orang-orang yang mengambil orang-orang kafir menjadi teman-teman atau penulong dengan meninggalkan orang-orang mukmin. Apakah mereka mencari kekuatan di sisi orang kafir itu? Maka sesungguhnya semua kekuatan kepunyaan Allah.(surah al-Nisa’ 4:139)
c:- Bila diajak tunduk dan melaksanakan hokum Allah dan Rasulullah dia tidak mahu.
وإذا قيل لهم تعالوا إلى ما أنزل الله وإلى الرسول رأيت المنفقين يصدون عنك صدودا
Maksudnya : “ apabila dikatakan kepada mereka: “ marilah kamu (tunduk) kepada hukum yang Allah telah turunkan dan kepada hukum Rasul” niscaya kamu lihat orang-orang manafiq menghalangi (manusia) dengan sekuat-kuatnya dari (mendekati) kamu.
d:- Mendirikan solat dengan hati yang malas.
.إن المنفقين يخدعون الله وهو خدعهم وإذا قاموا إلى الصلوة قاموا كسالى يراءون الناس ولا يذكرون الله إلا قليلا
Maksudnya : “ sesungguhnya orang-orang munafiq itu menipu Allah, dan Allah akan membalas tipuan mereka. Dan apabila mereka berdiri untuk solat mereka berdiri dengan malas. Mereka bermaksud riya di hadapan manusia dan tidaklah”
e:- Berdusta bila berkata, menyalahi janji dan tidak beramanah.
" آية المنافقين ثلاثة إذا حدث كذب, وإذا وعد أخلف, وإذا أوءتمن خان"
Maksudnya : Tanda-tanda orang munafiq ada 3, iaitu:- i.Selalu bercakap dusta ii. Selalu mungkir janji, dan iii.Mengkhianati amanah atau pecah amanah.
Kesimpulan : Orang-orang Melayu Islam Patani yang tidak berjuang, jelas dan nyata tergolong dalam golongan:
1- Orang fasiq, kerana tidak melaksanakan fardu ‘ain.
2- Jika manafi fardu jihad atau berjuang di Patani atau mengejek-ngejek atau menghina pejuang-pejuang Islam Patani maka jadi murtad atau kufur, kerana ia menafi fardu ‘ain dan menghina orang yang menunaikan hukum Allah dan Sunnah Rasulullah.
3- Dan jika berpura-pura bersikap sebagai orang yang beragama dan berjuang, sedangkan hanya untuk bertopeng sehaja, hatinya menentang dan terikat dengan kafir Siam, lebih-lebih lagi membongkar dan membuka rahsia pejuang Islam kepada kafir Siam, maka jelas dan nyata orang itu adalah munafiq.
Renungan : Hai orang-orang yang beriman! Jagalah dirimu dan krluargamu dari api Neraka. “ maksud ayat al-Quraan”.Kekuarga kita, anak istiri kita tidak menunaikan Solat, tidak Puasa kita marah dan kita pukul. Tetapi anak istiri kita, keluarga kita tidak berjuang menuntut kembali hak ketuanan bumi Patani kita tidak pernah marah dan tidak pernah kita pukul bahkan kita rasa biasa. Sedangkan berjuang, Solat dan Puasa adalah sama-sama fardu ‘ain. Mengapa dan kenapa?!!


2 ความคิดเห็น:

ไม่ระบุชื่อ,  23 สิงหาคม 2552 เวลา 10:56  

Ya ini yang sebenar

Farid Albariti 23 สิงหาคม 2552 เวลา 18:28  

Salam Ziarah. Tahniah...

Semoga perjuangan dapat diteruskan...

Our Blogger Templates Web Design

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP